7 wskazówek parzenia dobrej herbaty

Herbata to jeden z ulubionych napojów świata. Spożywana pod każdą szerokością geograficzną, na różne sposoby i z różnymi dodatkami. Szeroki wybór pozwala na znalezienie tej, która będzie odpowiednia dla osoby starszej, dziecka czy aktywnej fizycznie. Niestety, nawet posiadając najlepszą jakościowo herbatę, łatwo popełnić błędy, które obniżą jej walory smakowe i zawartość mineralną. Warto, więc wiedzieć jak odpowiedni sposób traktować herbaciany susz.

1) Parzenie herbaty zgodnie z jej gatunkiem

Częstym błędem jest zalewanie każdej herbaty wrzątkiem. Jest to błąd, ponieważ np. zalanie zielonej herbaty wrzątkiem likwiduje jej właściwości mineralne i niszczy prawdziwy smak. Warto, więc przed zalaniem przeczytać, z jaką herbatą mamy do czynienia.
Herbata czarna – 95 C, czas parzenia 3-4 min.
Herbata zielona – 70-80 C, czas parzenia 2-3 min.
Herbata czerwona – 90 C, czas parzenia do 5 min.
Herbata biała – 70-80 C, czas parzenia 5-7 min.
Warto zaopatrzyć się w odpowiedni termometr.

2) Woda

Nie powinno się używać wody z kranu. Do zaparzania herbaty powinniśmy używać wody o jak najmniejszej ilości magnezu i wapnia, odpowiednią twardą. Nie powinniśmy jej też długo gotować czy przegotowywać, ważne jest, aby uchwycić moment przed bulgotaniem. Przegotowana woda traci tlen, który jest potrzebny do uzyskania najlepszego smaku herbaty.

3) Dodatki na koniec

Nie wolno dodawać cytryny/cukru/miodu podczas parzenia naparu. Jeżeli ostudzimy i suniemy liście herbaty, wtedy możemy dokładać dodatki. Np. wcześniejsze włożenie cytryny sprawia, że wydziela się groźny dla organizmu cytrynian glinu.

4) Prozdrowotna zielona herbata

Zieloną herbatę możemy parzyć nawet 10 minut, wtedy wydzieli najwięcej substancji korzystnych dla organizmu. Jeżeli zależy nam na tym efekcie, a nie na smaku, to spokojnie możemy odłożyć filiżankę, aby parzyła się dłuższy czas.

5) Najlepiej odmierzać susz

Łyżka, łyżce nierówna. Dlatego najlepiej odważyć ilość herbaty odpowiednia do zaparzenia. To wygodne, jeżeli chcemy zaparzyć np. większy czajnik dla kilku osób.

6) Przechowywanie

Najlepiej przechowywać herbatę w hermetycznym opakowaniu. Wtedy dłużej zachowa smak i świeżość. Ważne jest również sprawdzanie daty ważności, przeterminowanej herbaty nie ma już tych walorów co świeża.

7) Ekspresówki

Herbaty ekspresowe mają drobno posiekane liście, co pozwala na szybsze zaparzenie naparu. Trzeba o tym pamiętać i nie parzyć zbyt długo, ale zgodnie z czasem na opakowaniu. Jednakże najzdrowsze są herbaty sypkie, długoliściaste. Można je zakupić w większych supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością czy herbatami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *